MARKNADSFÖRING RÅDGIVNING

Resurscentrum för litteratur ger råd gällande marknadsföringsmöjligheter på litteraturområdet. Rådgivningen riktar sig till aktörer på litteraturområdet i länet.

Resurscentrum för litteratur kan ge råd gällande exempelvis:
  • olika sätt att nå ut med böcker till försäljning
  • olika sätt att nå ut med böcker för recensioner
  • författarhemsida, författarfacebook, bokfacebook och författarblogg
  • hur författarporträtt, säljblad och pressemeddelanden kan utformas
  • mallar för olika utskick


MARKNADSFÖRINGSTIPS

Tips 1 - Få marknadsföringstips genom Författarpodden
Författarpodden är en poddradio med författarna Agnes Hellström och Frida Skybäck, där de diskuterar olika aspekter av författarskapet. Poddradioavsnitten går att lyssna på gratis på ljudplattformen Soundcloud. I avsnitt 27 diskuteras till exempel hur en bäst hajpar sin bok, i avsnitt 24 diskuteras författares försörjningsmöjligheter och i avsnitt 5 diskuteras recensioner.

Tips 2 - Marknadsföra e-böcker, ljudböcker och appar
För att marknadsföra digitala böcker krävs en delvis annorlunda strategi än för marknadsföring av fysiska böcker. Se en bra artikel rörande marknadsföring av digitala böcker från Type & Tells blogg.

Tips 3 - Blurb (rekommendation på bokomslag)
Ett sätt att öka försäljningen av din bok är att försöka få någon (gärna en känd författare eller annan känd person) att skriva en så kallad blurb på omslaget till din bok. En blurb är "ett kortfattat omdöme eller rekommendation tryckt på omslaget eller dess flikar" och de beskrivs bra i denna artikel på Debutantbloggen

Tips 4 - Broschyr med marknadsföringstips
I broschyren Så når du dina läsare utgiven av Books on Demand finns många bra marknadsföringstips för dig som författare. I slutet av broschyren finns också en marknadsföringschecklista för marknadsföring av böcker.

Tips 5 - Gratis foton
När du som författare ska skapa en författarhemsida, en författarblogg, ett nytt bokomslag m.m. kanske du har behov av att hitta foton att använda.  I en artikel tipsar tidningen PC För Alla om fem sidor med gratis foton, förhoppningsvis kan du hitta foton som passar ditt behov på någon av dessa sidor.

Tips 6 - Författarporträtt
Ett författarporträtt är ett sätt att beskriva dig som författare och porträttet kan exempelvis skickas tillsammans med en boks säljblad till återförsäljare eller tillsammans med pressmeddelande till media. Denna bloggartikel beskriver vad ett författarporträtt kan innehålla. Här följer några exempel på hur Norrbottensförfattare valt att presentera sitt författarskap: Mona Mörtlund,  Sakina Ntibanyitesha och Leif Larsson.

Tips 7 - Instagram som marknadsföringsverktyg
Ett sätt för författare och förlag att marknadsföra böcker och texter är Instagram. I denna bloggartikel finns många bra tips och idéer kring hur olika författare och förlag använt Instagram i sin marknadsföring.

Tips 8 -  Samarbete mellan författare
Ett sätt för dig som författare att få hjälp att marknadsföra dina egna böcker och få återkoppling på nya bokmanus är att sammarbeta med andra författare. Genom författarsamarbeten är det möjligt att hjälpa varandra med korrekturläsning av varandras manus, återkoppling på nya manus, marknadsföring av varandras böcker på egna hemsidor/bloggar/facebooksidor m.m. Ett exempel på ett sådant författarsamarbete i Norrbotten är det nätverk som bildades 2015 där Majvor Müller, Theres Brännmark och Maria Vedin ingår.

Tips 9- Välj ett teckensnitt till bokomslaget som passar din genre
Ett sätt att berätta för läsaren vilket slags bok du säljer är att välja ett teckensnitt på bokomslaget som är vanligt för just din genre.  På det sättet förstår läsaren omedelbart att din bok är i den genre som läsaren letar efter. På denna sida finns exempel på olika teckensnitt som passar olika bokgenrer. Här kommer två exempel på bokomslag av författare från Norrbotten, där teckensnittet på omslaget direkt säger något om genren: Septemberschuld av Klara Nordin och Biotika av KG Johansson.

Tips 10 - Twittra om din bok
Twitter är ett sätt att sprida information om en ny bok. Ett Twitterkonto skapar du snabbt och är du ny Twitteranvändare så har tidningen Skriva skrivit artikeln Snabbkurs till Twitter, som ger en snabb överblick över vad en kan uppnå med Twitter. Flera Norrbottensförfattare använder redan Twitter, här kommer några exempel att inspireras av: Lars Gyllenhaal, Kikki Sandström och Gert Frost. Behöver du hjälp att komma igång med Twitter för att marknadsföra dina böcker, hör av dig till Resurscentrum för litteratur.

Tips 11 - Skapa en bokfacebooksida för din bok
Ett sätt att nå ut med information om en ny bok är att skapa en bokfacebooksida för boken. Exempel att inspireras av från Norrbotten är sidan för Korpmåne (av Therese Henriksson) och sidan för Pojken vid forsen (av Siv Berglund). I denna artikel kan du läsa mer om bokfacebooksidor och vad som kan uppnås genom att skapa en separat facebooksida för varje bok.

Tips 12 - Skriv en kort säljpresentation (sales pitch/elevator pitch) av din senaste bok
Skriv ihop en kort presentation av din bok och beskriv varför den är så bra att någon borde köpa den. Öva på presentationen (som kan vara ca 20-30 sekunder lång), så att du är förberedd när du hamnar i ett läge där du kan beskriva din bok. Här är en artikel (på engelska) om bra saker att tänka på när det gäller säljpresentationer av böcker.  Hör av dig till Resurscentrum för litteratur om du vill diskutera idéer kring säljpresentationer.

Tips 13 - Gör ett smakprov av din bok
Har du som författare en bok registrerad hos Bokinfo (tidigare Bokrondellen) så kan du lägga upp ett smakprov på sidan Smakprov.se utan kostnad. Är boken inte registrerad hos Bokinfo kan du ändå enkelt och gratis skapa ett eget smakprov av din bok genom att göra en blädderbok av några kapitel på exempelvis Issuu eller Yumpu. Du kanske till exempel vill göra ett smakprov av en kommande bok som ännu inte är publicerad och länka till smakprovet från din egen författarhemsida eller författarblogg. Se exempel på blädderbok gjord av text om Resurscentrum för litteratur, för att se hur en gratis blädderbok kan se ut. Hör  gärna av dig till Resurscentrum för litteratur om du vill ha tips och råd kring hur du skapar ett eget smakprov av din bok.

Tips 14 - Gör en egen författarhemsida
Ett sätt för dig som författare att nå ut och skapa ett skyltfönster för ditt arbete är att skapa en författarhemsida. Det behöver vare sig vara dyrt eller särskilt krångligt. Det finns många olika hemsidesverktyg som har gratisversioner, som exempelvis Jimdo och Wix. Se exempel på en testförfattarhemsida som Resurscentrum för litteratur gjorde hos Jimdo, som bara tog ca 15 minuter att skapa. Är du norrbottensförfattare och vill skapa en egen författarhemsida, men känner dig osäker på hur du gör, hör gärna av till Resurscentrum för litteratur för hjälp. Till sist kommer här länkar till fina och informativa norrbottenförfattarhemsidor som inspiration: Theres Brännmark, Daniel Åberg, Lina Stoltz, Christina och Tore Öberg och Kikki Sandström (vill du få länkar till fler norrbottenförfattarhemsidor,  hör av dig till Resurscentrum för litteratur).

Tips 15 - Marknadsföring av poeter på sidan Podpoesi
Är du poet (publicerad genom förlag) finns det möjlighet att få publicera och marknadsföra en egen uppläsning på sidan Podpoesi. Under tidsbegränsade perioder kan Podpoesi eventuellt även tillhandahålla uppläsningar av poeter som är etablerade genom exempelvis poetry slam och publika uppläsningar, men som inte har getts ut via förlag. Se exempel på pod på sidan från norrbottenspoeten Peo Rask.

Tips 16 - Gör en gratis 3D-version av ditt bokomslag
Om du har en bild av ditt bokomslag och vill skapa en 3D-version av omslaget för att använda till exempelvis hemsida, säljblad, pressmeddelande, facebooksida eller liknande, så finns det hemsidor där det går att göra det gratis. En sådan är Adazing, där det enkelt och gratis går att skapa 3D-versioner av bokomslag som ser ut som hårdband, mjukband, pocket, e-bok eller ljudbok.  För att se hur sådana 3D-bokomslag kan se ut, se den testförfattarhemsida som Resurscentrum för litteratur skapat där det finns tre olika exempel på hur 3D-versioner av bokomslag kan se ut. 

Tips 17 - Gör en boktrailer/bokvideo
Ett sätt att marknadsföra sin bok är att skapa en boktrailer för boken. På Debutantbloggen beskriver en författare varför hon ville skapa en boktrailer och hur hon gick tillväga. På Youtube och sidan Boktrailer.se finns många boktrailers att inspireras av. Hör  gärna av dig till Resurscentrum för litteratur om du vill ha tips och råd kring hur du skapar en egen boktrailer.

Tips 18 - Säljande bokomslag
Här kommer några tips att tänka på för att skapa ett säljande bokomslag:

  • Omslaget ska direkt visa vilken genre boken tillhör.
  • Omslaget måste förmedla vad boken handlar om och bokens känsla på några sekunder.
  • Om titeln är kort och inte beskriver innehållet, måste omslaget göra det. Om titeln beskriver mycket av innehållet, behöver inte omslaget beskriva lika mycket.
  • Lägg till underrubrik eller liknande om inte titeln och omslaget säger nog om innehållet på några sekunder.
  • Om du inte är en känd författare säger inte ditt namn något till köparen, gör därför titeln större än namnet.  Namnet kan sedan bli ungefär hälften av storleken. Om du är känd kan du göra tvärtom och göra ditt namn stort och titeln mindre.
  • Försök inte göra för kluriga bokomslag som kan tolkas utifrån texten. Gör istället ett snyggt omslag som säljer.

Dessa tips kommer från sidan Creativindie (på engelska), där många bra tips finns kring marknadsföring av böcker.
 
Tips 19 - Mallar

Om du som författare vill skapa pressmeddelanden för dina böcker, säljblad för dina böcker eller ett nytt författarporträtt, så finns det nu gratis mallar för detta att hämta på internet. Exempelvis kan en ladda ner sådana mallar på den nya sidan Type & Tell.

Tips 20 - Bokrecensioner hos bloggare
Ett sätt att få bokrecensioner är att nå ut med sin bok till bokbloggare och andra bloggare som skriver om böcker i den egna genren. Exempel på sidor som länkar till en mängd bokbloggar är Boktipset, Bokbloggar.nu och Bokugglan. Åtta bra tips om bland annat hur en når ut till bloggare för recensioner finns på Egenutgivarnas sida.